PROGRAM

Podstawowym założeniem, leżącym u podstaw stworzonego przez nas programu nauczania i jednocześnie główną ideą przyświecającą nam od samego początku istnienia Szkoły Rysunku KRESKA było skierowanie naszej oferty zajęć do młodych ludzi, którzy z powodu braku środków finansowych lub czasu (albo jednego i drugiego) nie mogą sobie pozwolić na wieloletnią naukę rysunku. Aby nasz Kurs Rysunku mógł odpowiadać potrzebom takich klientów, musiał dawać znakomite rezultaty w krótkim czasie – umożliwiać dostanie się na wybrane studia po zaledwie kilku miesiącach nauki. Nasze doświadczenie i umiejętności pozwoliły nam stworzyć unikalny i wszechstronny program nauczania, który pozwala nam całkowicie wywiązać się z postawionych założeń.

Opracowując program nauczania i metodykę, wykorzystaliśmy know-how zdobyty podczas wieloletniej pracy w roli nauczycieli rysunku, wiedzę o architekturze i jej projektowaniu oraz znajomość zasad obowiązujących podczas egzaminów wstępnych na różne uczelnie w Polsce. Z procesu nauczania wyeliminowaliśmy błędy, które popełnia nasza konkurencja. Usprawniliśmy proces przekazywania wiedzy, wykorzystując formy ćwiczeń, do których młodzi ludzie byli przyzwyczajani przez lata nauki w szkole podstawowej, a potem gimnazjum i liceum, a także wprowadzając w życie własne autorskie metody nauczania i motywowania młodzieży do pracy. Stale eksperymentujemy z nowymi pomysłami, aby proces nauki jeszcze bardziej usprawnić!

Nauka w Kresce nie będzie ‘czarną magią’ dla osoby nieposiadającej naturalnej intuicji plastycznej ani żadnego doświadczenia z rysunkiem. Wiedza przekazywana jest w naszej szkole w taki sposób, aby była łatwo przyswajalna również przez umysły ścisłe – konkretnie i jednoznacznie.

Każdy uczeń Kreski może liczyć na wyczerpujące i konstruktywne korekty prac domowych i zaliczeniowych. Również w trakcie zajęć staramy się odpowiednio pokierować młodymi rysownikami, zwłaszcza kiedy zaczynają wątpić w swoje umiejętności i nie wiedzą w jaki sposób nadać rysunkowi niepowtarzalny charakter. Nasza wykwalifikowana kadra pomoże z każdej pracy wydobyć 100% jej potencjału. Obrazują to przykłady zamieszczone poniżej – pierwsza wersja rysunku została wykonana samodzielnie przez ucznia Kreski, natomiast druga wersja to wciąż ta sama praca, ale wykończona zgodnie z sugestiami prowadzącego.

miasto przyszlosci OliMmiasto_przyszlosci2porownanie

 

Przerabiane na zajęciach zadania rysunkowe będą rozwijać wyobraźnię przestrzenną i umiejętność obserwacji, pobudzać kreatywność, zmuszać do samodzielnego myślenia, a w końcowym efekcie wykształcą w młodym rysowniku śmiałość w podejmowaniu decyzji i wyrażaniu siebie. Zależy nam na tym, aby pomóc każdemu uczniowi odnaleźć jego indywidualny styl rysunkowy, który będzie się wyróżniał na tle większej grupy kandydatów na studia. Nie chcemy stworzyć ‘armii klonów’, w której wszyscy rysują dokładnie tak samo (ma to miejsce w niektórych szkołach rysunku, w których nauka polega przede wszystkim na kopiowaniu cudzych prac).

Kolejność tematów przerabianych w ramach naszego Kursu Rysunku Architektonicznego nie jest przypadkowa, ale wynika bezpośrednio z etapów nauki rysunku, przez które każdy rysownik musi przebrnąć. Pierwszy rok nauki (dla niektórych jedyny rok nauki) można podzielić na 3 etapy:

ETAP 1 – OPANOWANIE PODSTAW

Pierwsze trzy miesiące nauki to okres przynoszący natychmiastowe rezultaty. Uczniowie przyswajają w tym czasie wszystkie informacje niezbędne do poprawnego rysowania w przyszłości: zasady perspektywy dwuzbiegowej i trójzbiegowej, zasady konstruowania cieni własnych, rzuconych i wzajemnych, podstawy kształtowania kompozycji oraz umiejętność wnikliwej obserwacji otoczenia i realistycznego cieniowania. Kursanci sprawdzają i rozwijają swoją wyobraźnię przestrzenną, rozwiązując proste bryły geometryczne. Oprócz tego uczą się rysować elementy pierwszoplanowe, takie jak drzewa i inne elementy krajobrazu, postać ludzką czy samochody. Na koniec tego etapu nauki wszyscy mają okazję wykorzystać przyswojoną wiedzę, rysując z wyobraźni stosunkowo proste przykłady architektury historycznej, m.in. rzymski akwedukt i dwór polski.

Rysunki powstające na zajęciach nie muszą być piękne, ale powinny być wykonane poprawnie, a tym samym świadczyć o zrozumieniu tematu przez ucznia. Wykonując prace domowe po każdych zajęciach, uczestnicy kursu utrwalają wszystkie nowe umiejętności i osiągają jeszcze lepsze efekty.

ETAP 1

ETAP 2 – SZLIFOWANIE KRESKI I ROZWIJANIE WYOBRAŹNI PRZESTRZENNEJ

Kiedy uczniowie opanują podstawy, nadchodzi czas na zaznajomienie się z najbardziej charakterystycznymi przykładami architektury historycznej, m.in. zamkiem średniowiecznym, staromiejską uliczką z kamienicami kupieckimi, ruinami kolumnady antycznej, itp.

Stopniowo wprowadzane są proste tematy projektowe, zaczynając od nowoczesnego domu jednorodzinnego. Zajęcia praktyczne poprzedza wtedy krótki wykład dotyczący architektury współczesnej – zasad jej projektowania, ciekawych detali, wykorzystywanych materiałów.

Nowością są w tym czasie również tematy dotyczące wnętrz historycznych i współczesnych, takie jak wnętrze komnaty rycerskiej ze sklepieniem krzyżowym czy wnętrze sali wystawowej.

Uczniowie poznają nowe techniki, takie jak cienkopis, flamastry, kredki czy akwarela.

Wszystkie przerabiane ćwiczenia są dla uczestnika kursu okazją do tego, by ostatecznie dopracować swój warsztat oraz zdobyć niezbędną pewność siebie.

Jeśli uczeń nie korzystał z tej opcji od samego początku nauki, jest to dobry moment, aby zacząć uczęszczać na darmowe zajęcia (drugie zajęcia w tygodniu wszyscy uczniowie Kreski mają za darmo – więcej informacji w zakładce PROMOCJE), aby przerobić jeszcze więcej tematów projektowych i dokładnie przećwiczyć wszystko, co sprawia mu problemy.

ETAP 2

ETAP 3 – ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI PROJEKTOWYCH, RYSOWANIE NA CZAS

Mniej więcej 3 miesiące przed egzaminem uczniowie muszą zacząć rysować na czas, tzn. wykonywać prace od początku do końca podczas jednych 4-godzinnych zajęć i stopniowo zmniejszać ten czas aż do 1,5 godziny (tyle czasu na wykonanie rysunku jest podczas egzaminu wstępnego na WAPW).

Jest to również czas na doskonalenie umiejętności projektowych – tematów związanych z architekturą współczesną jest coraz więcej. Uczniowie rysują m.in. budynek wysokościowy i pawilon.

Na tym etapie przerabianych jest wiele tematów wymagających użycia wyobraźni. Uczestnicy kursu będą mieć okazję narysować na przykład swoją wizję miasta przyszłości.

W połowie maja (dla większości już po maturach) wszystkie osoby planujące zdawać egzamin w danym roku, będące uczestnikami kursu mogą wziąć udział w darmowym Maratonie Przedegzaminacyjnym – zawsze są to 3 tygodnie codziennych spotkań (od rana do wieczora, ok. 8 godzin), podczas których bardzo intensywnie utrwalamy wiedzę, ćwiczymy wyobraźnię i tempo rysowania, przerabiamy próbne egzaminy wstępne, oceniamy je i omawiamy na forum grupy.

ETAP 3

Po zrealizowaniu całego programu przewidzianego na pierwszy rok nauki, wszyscy chętni mogą kontynuować naukę w grupie średniozaawansowanej, a następnie zaawansowanej. Kolejne lata nauki to dalsze doskonalenie umiejętności nabytych w grupie początkującej, poznawanie nowych technik i poszerzanie wiedzy o architekturze, aż do osiągnięcia pełnej swobody w rysowaniu z natury i z wyobraźni.

Wierzymy, że z młodzieżą powinny pracować osoby, nie tylko odpowiednio wykwalifikowane, ale również posiadające specyficzne predyspozycje, aby nie wyrządzić więcej szkody niż korzyści.

Tags: , ,